Wat is yoga?

Yoga is een oude traditie die in India is ontstaan. Het bestaat uit het achtvoudige pad van Patanjali (filosofen/ontdekkers van yoga). De yoga die wij kennen is een onderdeel van de acht. Met houdingen en ademhalingsoefeningen, brengen wij onszelf nieuwe energie en balans in ons drukke leven. Stress en burnout-klachten worden met yoga eerder gesignaleerd en voorkomen. De wijsheid van ons lichaam is makkelijker te ervaren dan je denkt! Met yoga kom je weer in contact met je lichaam en met jezelf.

 

Kies uit onze met zorg samengestelde lessen:

Basic flow (vinyasa) - dynamiek & kracht (beginners)

Wil je op een rustige manier dynamische yoga doen, heb je een blessure of ben je nieuw in de yoga? Dan is deze les voor jou. Alle houdingen worden uitgebreid uitgelegd en alternatieven aangeboden voor het voorkomen van blessures. In deze dynamische yoga les worden adem en beweging één. Na een warming up van zittende houdingen en zonnegroeten doen we staande asanas (yoga houdingen) afgewisseld met steeds terugkomende vinyasa flows (een serie bewegingen begeleid door je eigen adem).

All level flow (vinyasa) - dynamiek & kracht (alle niveaus)

Dynamische les waarin je adem en beweging samen gaan. Bij deze vloeiende, dynamische vorm van yoga wisselen verschillende houdingen elkaar af op het ritme van de adem. Na een grondige opwarming met vloeiende bewegingen volgen zittende/liggende houdingen die langer aangehouden worden. 

Vinyasa yoga is geschikt voor iedereen met basis yoga ervaring. Absolute beginners raden we aan om met de Vinyasa Yoga Basics of Relax & Restore lessen te starten.

Relax & Restore - ontspanning & herstel (alle niveaus)

Relax & Restore is een zachte, vloeiende yogales waarin we streven naar ontspanning, het laten stromen van energie en het herstel van het lichaam. Het rustige tempo stelt ons in staat om de diepe ademhaling en de beweging van ons lichaam nauw te verbinden. Daarnaast zijn er elementen van Restorative en Yin yoga waarbij we props gebruiken om het lichaam te ondersteunen en zo een diepe ontspanning in, en het herstel van, het lichaam kunnen bevorderen. Geschikt voor zowel beginners als gevorderden.

Yin yoga - zachtheid & aandacht (alle niveaus)

Yin yoga is unieke vorm van yoga gebaseerd op de Chinese filosofie van lichaam en energie. Meridianen en bindweefsels worden gestimuleerd om spanningen op een diepere laag los te laten. Zo kan de energie in het lichaam stromen.

Bij yin yoga blijven we een langere tijd in een zittende of liggende houding. Hiermee geven de ons lichaam de kans om het bindweefsel (fascia) in ons lichaam te stimuleren. Tijdens de les worden aanwijzingen gegeven om props (hulpmiddelen) te gebruiken om 5-10 minuten in de houding te blijven. Een ideale les om je lichamelijk en geestelijk bewustzijn te verhogen. 


Hatha - diepgang & kracht (alle niveaus)

In een hatha yogales oefenen we vooral met houdingen (asana’s) en ademhalingstechnieken (pranayama). De houdingen worden tussen de dertig en zestig seconden vastgehouden. Door te oefenen zal dat steeds beter gaan, totdat we sterk en stevig in een bepaalde houding kunnen zijn. Dan zul je er het meeste profijt en plezier van hebben. Hatha yoga is heerlijk om te onthaasten en te ontspannen. Het lichaam wordt soepeler en daarnaast worden klieren, zenuwstelsel en de belangrijkste organen gestimuleerd. Samen zorgt dat ervoor dat hatha yoga de gezondheid, maar ook je geestelijke welzijn bevordert.