Wat is yoga?

Yoga is een oude traditie die in India is ontstaan. Het bestaat uit het achtvoudige pad van Patanjali (filosofen/ontdekkers van yoga). De yoga die wij kennen is een onderdeel van de acht. Met houdingen en ademhalingsoefeningen, brengen wij onszelf nieuwe energie en balans in ons drukke leven. Stress en burnout-klachten worden met yoga eerder gesignaleerd en voorkomen. De wijsheid van ons lichaam is makkelijker te ervaren dan je denkt! Met yoga kom je weer in contact met je lichaam en met jezelf.

 

Kies uit onze met zorg samengestelde lessen:

(Vinyasa) Flow yoga - dynamiek & kracht (alle niveaus)

Dynamische les waarin je adem en beweging samen gaan. Bij deze vloeiende, dynamische vorm van yoga wisselen verschillende houdingen elkaar af op het ritme van de adem. Na een warming up met zittende houdingen, volgende er zonnegroeten en staande houdingen (asanas/yogahoudingen). Deze worden afgewisseld met steeds terugkomende vinyasa flows (een serie bewegingen begeleid door je eigen adem). De les wordt afgesloten met zittende/liggende houdingen die langer aangehouden worden. Ben je nieuw in de yoga? Dan is deze les ook voor jou. Alle houdingen worden uitgebreid uitgelegd en alternatieven aangeboden voor het voorkomen van blessures. 

Relax & Restore - ontspanning & herstel (alle niveaus)

Relax & Restore is een zachte, vloeiende yogales waarin we streven naar ontspanning, het laten stromen van energie en het herstel van het lichaam. Het rustige tempo stelt ons in staat om de diepe ademhaling en de beweging van ons lichaam nauw te verbinden. Daarnaast zijn er elementen van Restorative en Yin yoga waarbij we props gebruiken om het lichaam te ondersteunen en zo een diepe ontspanning in, en het herstel van, het lichaam kunnen bevorderen. 

Door het zachte karakter van de les en het bewustere tempo, is de les ideaal voor ieder die diepe ontspanning zoekt, of als je kampt met (lichamelijke) klachten. Ook voor 50+ is deze les geschikt omdat het bewegen met aandacht gunstig is bij hormonale veranderingen en het soepel houden van het lichaam.

Yin yoga - zachtheid & aandacht (alle niveaus)

Yin yoga is unieke vorm van yoga gebaseerd op de Chinese filosofie van lichaam en energie. Meridianen en bindweefsels worden gestimuleerd om spanningen op een diepere laag los te laten. Zo kan de energie in het lichaam stromen.

Bij yin yoga blijven we een langere tijd in een zittende of liggende houding. Hiermee geven de ons lichaam de kans om het bindweefsel (fascia) in ons lichaam te stimuleren. Tijdens de les worden aanwijzingen gegeven om props (hulpmiddelen) te gebruiken om 5-10 minuten in de houding te blijven. Een ideale les om je lichamelijk en geestelijk bewustzijn te verhogen. 


Hatha yoga (alle niveaus)

Hatha yoga is de fysieke kant van de klassieke yoga. Wij in het westen kennen vooral deze kant van yoga.

In een hatha yogales oefenen we vooral met houdingen (asana’s) en ademhalingstechnieken (pranayam). De houdingen worden tussen de dertig en zestig seconden vastgehouden. Door te oefenen zal dat steeds beter gaan, totdat we sterk en stevig in een bepaalde houding kunnen zijn. Dan zul je er het meeste profijt en plezier van hebben.

 

Hatha yoga is heerlijk om te onthaasten en te ontspannen. Het lichaam wordt soepeler en daarnaast worden klieren, zenuwstelsel en de belangrijkste organen gestimuleerd. Samen zorgt dat ervoor dat hatha yoga de gezondheid, maar ook je geestelijke welzijn bevordert.

De lessen bestaan uit:

– Stretchen van gehele lichaam met extra aandacht voor nek, schouders en ruggengraat.

– Een ademoefening of “pranayam”

– Warming-up met de zonnegroet

– Balanshoudingen

– Stimulerende houdingen

– Uitdagende houdingen met aanpassingen voor elk niveau

– Gehele lichaamsontspanning

– En als afsluiting altijd een geleide meditatie.

 

De Hatha yoga + variant op deze les is bedoeld voor deelnemers met meer dan 5 Hatha of Vinyasa yoga lessen ervaring.

Relax & Do-in yoga (alle niveaus)

Do-In is bewegingsleer die ruim 2000 jaar geleden is ontstaan binnen de oosterse geneeswijzen en het taoïstische gedachtegoed. Do-In Yoga is bewegen volgens de natuurlijke wetten, de 5 elementen leer en Yin en Yang. Do-In Yoga helpt je je energie weer te laten stromen, je balans te versterken, je vitaliteit te verhogen, je emoties een plek te geven en je geest te verstillen.

 

Omdat je zelf de grenzen van je lichaam verkent, aanpast waar nodig, is het een bewegingsvorm voor iedereen, elke leeftijd, ieder lichaam. Je leert, hoewel elke les anders is en afhankelijk van o.a. het seizoen : 

*(meridiaan)strekkingen 

*(zelf)acupressuur/massage 

*meditatie & visualisatie

*lichaamsbewustzijn

*ademhalingsoefeningen 

*energie-versterkende oefeningen

*kleine oefeningen voor onderweg